Filtr DPF (ang. diesel particulate filter), to filtr cząstek stałych znajdujący się w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Dobrze znany wśród użytkowników silników diesla.
Zacznijmy od początku. Czym jest filtr DPF, jak działa i dlaczego jest tak ważny? Specjaliści serwisów Auto Styl w Toruniu, Włocławku i Inowrocławiu przygotowali zestawienie najważniejszych informacji dotyczących eksploatacji filtra DPF. Serwisy Auto Styl obsługują pojazdy wszystkich marek.
Filtr DPF odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i zdrowia publicznego. Cząstki stałe, to nic innego jak sadza. Powstaje ona w wyniku niecałkowitego spalania paliwa. Sadza jest niezwykle szkodliwym składnikiem smogu, nie dość że zanieczyszcza środowisko, to bardzo źle wpływa także na nasze zdrowie. W celu zatrzymania cząstek stałych i w związku z pojawieniem się norm emisji spalin wprowadzony został obowiązek montażu filtrów DPF. Podstawową jego funkcją jest zatrzymanie cząstek stałych i oczyszczanie gazów spalinowych.
Filtr DPF ma mechanicznie zatrzymać cząstki stałe. Poprzez porowatą strukturę, filtr pozwala na przepływ gazów spalinowych, jednocześnie zatrzymując większe cząstki.
Regeneracja filtra DPF następuje w trakcie spalania mieszanki paliwowej w filtrze. Wnętrze jest podgrzewane do wysokiej temperatury, co powoduje spalenie zgromadzonej sadzy, nazywanej także cząstkami stałymi, wszystko dzieje się w trakcie normalnej jazdy samochodem. Dodatkowo, proces ten może być inicjowany przez ECU (Electronic Control Unit), czyli sterownik silnika.
Filtr cząstek stałych w silniku diesla może pracować bezawaryjnie nawet po przejechaniu setek tysięcy kilometrów. Trzeba jednak spełnić konkretne warunki, by działał bez zarzutu przez wiele lat. Podstawą jest zwracanie uwagi na kondycję zaworu recyrkulacji spalin (EGR) – to element, który odpowiada za odpowiednią cyrkulację spalin. Jeśli działa nieprawidłowo, do filtra dostaje się więcej zanieczyszczeń, a ten szybciej się zapycha. Kolejną ważną kwestią jest regularna wymiana filtra powietrza. W momencie kiedy jego stan ogranicza dostarczenie powietrza – silnik zwiększa dymienie, a to bardzo prosta droga do uszkodzenia DPF. Kolejnym elementem, który ma duży wpływ na kondycję filtra ma sprawność układu wtryskowego oraz turbosprężarki. Czynnikiem, który negatywnie wpływa na sprawność filtrów cząstek stałych, jest jazda na krótkich dystansach. Istotnym punktem jest także dbanie o ogólną kondycję samochodu i realizowanie podstawowych punktów eksploatacyjnych pojazdu: regularna wymiana oleju, lanie dobrej jakości paliwa, dbałość o sprawność jednostki napędowej. Wszelkie zabiegi konserwacyjne pojazdów można wykonać w serwisach Auto Styl w Toruniu, Włocławku i Inowrocławiu. Serwisy przyjmują wszystkie marki samochodów i dają gwarancję na swoje usługi. www.serwis-autostyl.pl
Prawidłowa regeneracja filtra DPF wymaga często regularnej jazdy na autostradzie lub drogach szybkiego ruchu, gdzie silnik może osiągnąć stabilne temperatury pracy. W trakcie tej jazdy, wysokie temperatury spalin pozwalają na spalenie zgromadzonej sadzy wewnątrz filtra. W przypadku pojazdów wyposażonych w systemy automatycznej regeneracji, proces może być inicjowany przez sterownik silnika w zależności od poziomu zanieczyszczenia filtra. Wskazane jest również regularne przeprowadzanie dłuższych tras, aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na pełną regenerację filtra. W przypadku alarmów o zbyt wysokim poziomie zanieczyszczenia, konieczne może być ręczne przeprowadzenie regeneracji lub wizyta w serwisie. Istotne jest unikanie krótkich, częstych tras miejskich, gdzie silnik nie osiąga wymaganej temperatury, co może prowadzić do zablokowania filtra DPF. Wszelkie informacje na temat zużycia, czy regeneracji filtra DPF można uzyskać w serwisach Auto Styl zlokalizowanych w Toruniu, Włocławku i Inowrocławiu: www.serwis-autostyl.pl
Zapchany filtr ma dość charakterystyczne objawy, które szybko zauważą właściciele samochodów z silnikiem Diesla. Pierwszym symptomem zatkanego DPF jest zapalona kontrolka usterki silnika lub DPF oraz obniżenie mocy silnika. Dodatkowo kierowcy skarżą się na dużo większe zużycie paliwa. W przypadku zapchanego filtra cząstek stałych kierowca i pasażerowie mogą czuć charakterystyczny zapach spalin. Stan DPF może zostać zbadany i określony podczas wizyty w stacji diagnostycznej Auto Styl w Inowrocławiu, Włocławku i Toruniu. Specjaliści sprawdzają i porównują ciśnienie spalin przed filtrem i za nim, po czym na podstawie wyliczeń szacują jego stan. Niektóre nowocześniejsze samochody posiadają kontrolkę na desce rozdzielczej, która informuje o stanie wypełnienia filtra. Nie warto ani przeciągać wizyty w serwisie, ani ignorować żółtego lub pomarańczowego symbolu filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej. Zapalona kontrolka DPF to sygnał, że należy dopilnować czyszczenia. W celu diagnostyki i regeneracji należy zgłosić się do serwisów Auto Styl, które obsługują wszystkie marki samochodów. Serwisy Auto Styl zlokalizowane są w Toruniu, Włocławku i Inowrocławiu.
Kontrowersyjnym zagadnieniem jest także wycinanie filtra DPF. Ustalmy na początku, że wycinanie filtra PDF jest nielegalne. Kierowca naraża się na otrzymanie wysokiej kary w przypadku przekroczenia norm spalin. Konsekwencje takiej decyzji mogą mieć bardzo destrukcyjny wpływ na stan wszystkich podzespołów w samochodzie. Samochód bez filtra nie spełnia norm homologacyjnych oraz emisji spalin. Jeżeli podczas kontroli drogowej funkcjonariusze użyją dymomierza i zorientują się, że samochód jest niesprawny pod względem technicznym, mogą przyznać mandat oraz zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Pojazd bez filtra cząstek stałych nie uzyska pozytywnego wyniku badania technicznego. Wycięcie filtra będzie skutkować także problemami ze sprzedażą samochodu. Mówiąc najkrócej jak tylko można – zdecydowanie nie warto usuwać filtra cząstek stałych. To tylko pozorne oszczędności, które mogą się skończyć poniesieniem dodatkowych kosztów w przyszłości.
Filtry DPF są kluczowym elementem w redukcji emisji szkodliwych substancji przez pojazdy z silnikiem diesla. Ich skuteczność w oczyszczaniu spalin ma istotny wpływ na ochronę środowiska, zdrowie publiczne oraz zgodność z wymaganymi normami emisji. Regularna konserwacja i monitorowanie DPF są niezbędne dla utrzymania jego efektywności i zapewnienia optymalnej pracy pojazdu. Wszelkie wątpliwości dotyczące pracy filtra DPF rozwieją specjaliści serwisów Auto Styl w Inowrocławiu, Toruniu i Włocławku. Wszystkie informacje na temat usług i lokalizacji znajdują się na stronie www.serwis-autostyl.pl
Wśród modeli marki Ford, które były wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF – Diesel Particulate Filter), znajdowały się przede wszystkim pojazdy z silnikami wysokoprężnymi (diesel), ponieważ przepisy dotyczące emisji spalin wymusiły zastosowanie filtrów DPF w tego typu jednostkach napędowych, aby spełnić normy Euro 4, Euro 5 i nowsze.
Modele Forda wyposażone w filtr DPF:
Model | Silniki |
**Ford Fiesta** (głównie od 2009 roku, z silnikami wysokoprężnymi): | 1.4 TDCi |
1.5 TDCi | |
1.6 TDCi | |
1.5 EcoBlue | |
**Ford Focus** (od około 2005 roku, z silnikami diesla) | 1.6 TDCi |
2.0 TDCi | |
1.5 EcoBlue | |
2.0 EcoBlue | |
**Ford Mondeo** (od około 2005 roku, z silnikami wysokoprężnymi) | 1.6 TDCi |
2.0 TDCi | |
2.2 TDCi | |
1.5 EcoBlue | |
2.0 EcoBlue | |
2.0 TDCi bi-turbo (wersja o większej mocy) | |
**Ford Kuga** (od około 2008 roku, z silnikami diesla) | 1.5 TDCi |
2.0 TDCi | |
2.0 EcoBlue | |
**Ford S-MAX** (z silnikami wysokoprężnymi) | 1.6 TDCi |
2.0 TDCi | |
2.2 TDCi | |
2.0 EcoBlue | |
**Ford Galaxy** (od 2006 roku) | 1.6 TDCi |
2.0 TDCi | |
2.2 TDCi | |
2.0 EcoBlue | |
**Ford C-MAX** (od 2005 roku) | 1.6 TDCi |
2.0 TDCi | |
1.5 EcoBlue | |
**Ford Transit** i **Ford Transit Custom** | 2.0 TDCi (różne wersje mocy) |
2.2 TDCi | |
2.0 EcoBlue | |
**Ford Ranger** (od około 2012 roku, z silnikami diesla) | 2.2 TDCi |
3.2 TDCi | |
2.0 EcoBlue |
Typy napędów stosowane w pojazdach z filtrem DPF:
– **Silniki TDCi**: są to jednostki wysokoprężne (turbodiesel) opracowane wspólnie z PSA (Peugeot/Citroen), bardzo popularne w modelach Forda.
– **Silniki EcoBlue**: to nowsza generacja silników diesla spełniająca bardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 6).
DPF był powszechnie stosowany w większości nowoczesnych silników diesla, szczególnie w Europie, aby spełniać surowe normy emisji spalin.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Każdą kwestię należy rozpatrywać indywidualnie i przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji lub działania należy skontaktować się profesjonalnym doradcą w danej dziedzinie.